MAY WESTOVÁ
Patřila k největším hollywoodským sexsymbolům 30. let minulého století. Filmová hvězda Mae Westová přitahovala pozornost četnými výstřelky. Otevřeně mluvila o sexu a kritizovala dobovou cenzuru, nesmrtelnou z ní ovšem udělalo její poprsí. |
Za druhé světové války zachránily mnoha spojeneckým pilotům život nafukovací plovací vesty, které použili v případě pádu s letounem do vody. Vesta dokázala nadnášet sestřeleného muže na hladině i několik hodin. „Představeny v červenci 1941, byly prvními vestami, které se nafukovaly dodanou bombičkou se stlačeným oxidem uhličitým, nikoliv ústy nositele, jak tomu bylo dříve,“ popisuje web Australian War Memorial. Herečka, dramatička, textařka a tanečnice Mae Westová se narodila 17. srpna před 130 lety. Na hollywoodské nebe ji vynesly nejen její vnady, které zanechaly tak silný dojem na spojenecké letce, ale také odvaha postavit se konvencím a „talent“ přitahovat spory a problémy. Pozdější hollywoodská diva se narodila jako Marie Jane Westová na území dnešního New Yorku. Velmi záhy se ukázalo, že má umělecké nadání, a tak se už v sedmi letech za podpory rodičů dostala na divadelní pódia. S tanci a písněmi vystupovala ve vaudeville, což je umělecký směr, který je předchůdcem kabaretu a burlesky. Marii, která v dětských rolích účinkovala pod pseudonymem Baby Mae, se nesmírně dařilo, a ani ona, ani její rodiče neřešili občasné poznámky, že je na tento způsob života příliš malá. Nevadilo jim ani to, že vystupuje v představeních se sexuálním podtextem. |
Její matka byla naopak nadšená, neboť sama v mládí toužila po herecké profesi, ale její rodiče jí to nedovolili. „Matka Mae vyráběla všechny kostýmy, doprovázela ji na zkoušky a spravovala její smlouvy. Tillie Westová se konečně dostala do showbyznysu jako manažerka své dcery, |
Kromě provokativních her se s Mae Westovou pojila také dráždivá taneční vystoupení, jako jedna z prvních uváděla tanec známý jako shimmy.Po čase se Mae dostala na pódia na Broadwayi a ve stejné době začala sama psát představení. Zde se naplno projevil její prořízlý jazyk - vždy mluvila velmi otevřeně, a to i o v té době tabuizovaných tématech. „Byla jsem dítě nového století a vrhla jsem se do něj po hlavě,“ napsala Westová ve své autobiografii z roku 1959 Goodness Had Nothing to Do With It.Mezi tabu na počátku 20. století rozhodně patřil i sex. To ale Mae Westovou nezastavilo. Svou vůbec první hru nazvala Sex (1926). A samozřejmě se v ní o intimitě hojně mluvilo. Diváky kontroverzní počin přitahoval jako med vosy, úřady už ale byly nadšené méně.Westová podle nich pobouřila svou hrou společnost natolik, že patří za mříže. „Na jedno z představení vtrhli policisté a zatkli Westovou i zbytek protagonistů. Westová byla za morální poklesek odsouzena k deseti dnům vězení,“ píše web Biography. |
![]() |
Nástupu do vězení se nebránila, stanovila si ale speciální požadavky. „Chci nosit své hedvábné spodní prádlo,“ požádala. Dozorci jí vyhověli. Za dobré chování byla propuštěna po osmi dnech.Ani krátký pobyt za mřížemi pusu Mae Westové nezavřel. S úspěchem se vrátila na jeviště, psala další hry a vyloženě si užívala mluvení v dvojsmyslech, navíc provokativním hlubokým hlasem. „Ve svých hrách oslavovala ženskou sexualitu, mužské tělo a vzrušení z ‚hříchu‘ dávkami přízemního humoruednou nohou tak sice stále byla v kriminále, zároveň ale kolem sebe rozvířila tolik pozornosti, že si jí všiml i Hollywood. Krásné ženě s velkým poprsím, které velmi ráda zdůrazňovala, otevřela hollywoodská studia dveře dokořán. První film natočila pro Paramount Pictures v roce 1932.Westové už tehdy táhlo na čtyřicítku, v rozjezdu kariéry jí to ale nezabránilo. „Jejím poznávacím znamením se staly role žen, které přijímají své nepříliš cnostné životy s lehkomyslným humorem,V první polovině 30. let byla považována za jednu z největších hollywoodských hvězd. Mezi její nejslavnější filmy patřily I'm No Angel, Klondike Annie či Every Day's a Holiday. „V roce 1935 byla nejlépe placenou ženou v Americe |
Přestože její filmy slavily úspěch, vyšší věk Westové oproti jiným kolegyním se přeci jen ukázal a s koncem 30. let její hvězda začala pohasínat. Poslední velký film natočila v roce 1943, následně z Hollywoodu odešla zpět k představením, působila například i v Las Vegas. Ze stříbrného plátna se sice ztratila, úspěšná ale byla i nadále. |
Ve „městě hříchu“ si podle serveru PBS otevřela noční klub. Ovšem ne ledajaký, nýbrž podnik, ve kterém na pódiu řádili polonazí svalnatí mladí muži. Byl to jeden z prvních klubů svého druhu ve městě. „Westová měla zálibu v mužích se vzpěračskými postavami, kteří od ní byli o celá desetiletí mladší. V 50. letech proto propojila potěšení s podnikáním a vytvořila ve Vegas klub se svalovci,“ konstatuje Vanity Fair |
I v tomto případě šla herečka proti zažitým konvencím. „Noční kluby se vždy zaměřovaly na potěšení pro muže. Manželky a milenky musely znuděně sedět, zatímco jejich muži tleskali polonahým ženským. Chtěla jsem dát ženám něco, na co se mohou dívat,“ vysvětlila Westová ve své autobiografii.Hlavní devizou Mae Westové byl kromě talentu a kontroverzí její vzhled, tedy především postava ve tvaru přesýpacích hodin. Bujné poprsí, úzký pas a výraznější boky z ní udělaly sexsymbol. Byla si toho vědomá a nijak se této nálepce nebránila. „Silueta Westové vyvolávala určitý stupeň pobouření a zároveň sloužila jako její nejlepší reklama,“Její prsa si dokonce vysloužily takovou slávu, že byla zvěčněná na jednom ikonickém produktu. Celé čtyři roky předtím, než podle nich pojmenovali záchrannou vestu váleční spojenečtí letci, zaujalo poprsí Mae Westové tehdy slavnou módní návrhářku Elsu Schiaparelli. |
ZDROJ" |